Сайт комісії викладачів іноземних мов
Запорізького педагогічного коледжу
Субота, 20.04.2024, 17:14
 
Who knows the language is at home everywhere
                                           Розклад занять                   Графік т/а                    Новини
Меню сайту

Форма входу

Категорії розділу
Мої статті [19]

Пошук

Наше опитування
Чи схвалюєте ви ідею інтернет-комунікації між викладачем і студентом?
Всього відповідей: 226

Друзі сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » Статті » Мої статті

Дем’янова Ю.О., Гостєва Т.Л. ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ В ПЕДАГОГІЧНОМУ КОЛЕДЖІ
ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ В ПЕДАГОГІЧНОМУ КОЛЕДЖІ

Дем’янова Ю.О., викладач англ. мови,
Гостєва Т.Л., викладач англ. мови
Запорізький педагогічний коледж

Бурхливий розвиток програмно-технічних засобів створення, збереження й обробки інформації у світі дедалі швидше змінює орієнтації сучасного суспільства. Входження інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у різні сфери діяльності людини не оминає і галузь освіти. У зв’язку з цим особливого значення набуває переорієнтація мислення сучасного викладача на усвідомлення принципово нових вимог до його педагогічної діяльності, готовність використовувати ІКТ як допоміжний навчальний ресурс. Законами України «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки», «Про освіту», «Про вищу освіту», Національною доктриною розвитку освіти України в ХХІ столітті [3; 4; 5; 7] та іншими офіційними документами передбачається забезпечення ефективного впровадження і використання інформаційно-комунікаційних технологій на всіх освітніх рівнях усіх форм навчання.
Інформаційно-комунікаційні технології (Information and Communication Technologies, ICT) – це сукупність методів, виробничих процесів та програмно-технічних засобів, об’єднаних у технологічний ланцюжок, що забезпечує виконання інформаційних процесів з метою підвищення їхньої надійності та оперативності і зниження трудомісткості ходу використання інформаційного ресурсу [9].
Сьогодні увагу дослідників привертають різні аспекти впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес. Так, проблемам використання ІКТ з метою підвищення ефективності самостійної роботи студентів присвячено дослідження Н.Бойко та А.Байраківського, які зазначають, що впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес сприяє повнішому оволодінню студентами системою знань та вмінь, розвиває творчу спрямованість пізнавальної діяльності студентів, допомагає формуванню відповідних професійних і особистісних якостей [2; 1]. При цьому використання засобів ІКТ у навчальному процесі вищого закладу освіти виступає не самоціллю, а педагогічно виправданим підходом, що має розглядатися в плані педагогічних переваг порівняно з традиційними технологіями організації самостійної роботи. Л.Карташова вважає, що застосування вчителем інформаційно-комунікаційних технологій в процесі навчання іноземної мови дозволяє ефективно та доступно визначити новизну навчального матеріалу; продемонструвати зв’язок навчального матеріалу з історією, з цікавими фактами з життя видатних людей; навести приклади практичного застосування знань іноземної мови; здійснити впровадження проблемного та евристичного навчання тощо [6]. Н.Олійник зауважує, що використання ІКТ в процесі професійної підготовки сучасного вчителя повинно бути комплексним та інтегрованим, охоплювати весь курс навчання та здійснюватись під час викладання різних предметів [8].
Аналіз проблеми використання ІКТ в навчально-виховному процесі засвідчує, що перехід до комп’ютерно-орієнтованих технологій навчання, створення умов для їх розробки, апробації та впровадження, раціональне поєднання новітніх засобів навчання з традиційними – складна педагогічна задача, що потребує вирішення цілого комплексу психолого-педагогічних, організаційних, навчально-методичних, матеріально-технічних та інших питань. А серед них – розробка відповідного навчально-методичного забезпечення для використання інформаційно-пошукових систем, гіпермедійних, мультимедійних, телекомунікаційних та мережевих технологій; формування інформаційної культури викладачів та студентів, їх підготовка до практичного використання засобів ІКТ у своїй професійній діяльності. Основні аспекти інформаційно-комунікаційної культури особистості спрямовані на формування системи понять і термінів, практичних вмінь і навичок у галузі комп’ютерно-інформаційних технологій, базових знань про загальні принципи застосування ІКТ, формування культури творчої діяльності, розвиток творчих здібностей, пізнавальної та творчої активності, формування індивідуального стилю творчої діяльності [10].
Використання ІКТ у професійній діяльності викладача іноземних мов дозволяє оптимізувати зміст навчання, модернізувати методи та форми організації навчального процесу, забезпечити високий науковий і методичний рівень викладання, індивідуальний підхід у навчанні, підвищити ефективність та якість надання освітніх послуг. Реорганізація навчального процесу в педагогічному коледжі в напрямку створення інформаційного освітнього середовища уможливлює комплексне застосування ІКТ, що забезпечує справжню інтерактивність навчання.
Для ефективного впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в навчальний процес у педагогічному коледжі:
● створено лабораторію ІКТ;
● здійснюється підготовка викладачів та студентів для набуття ними практичних навичок роботи в новому інформаційному середовищі;
● розробляються мультимедійні навчальні комплекти, електронні посібники, створюються віртуальні навчальні й творчі лабораторії;
● створено творчу групу викладачів для розробки, апробації та впровадження новітніх засобів навчання іноземних мов на базі інформаційно-комунікаційних технологій;
● відбувається розміщення розроблених викладачами навчальних матеріалів на WEB-сайтах коледжу та предметної комісії;
● планується участь у роботі семінарів та конференцій щодо використання ІКТ в навчальному процесі, участь у спільних науково-освітніх проектах, Інтернет-комунікація із зарубіжними колегами з проблем оптимізації навчального процесу засобами ІКТ та ін.
Враховуючи принцип педагогічної доцільності, викладачами іноземних мов використовуються навчальні відеофільми, електронні тести, електронні словники, програми-перекладачі, програми, спрямовані на відпрацьовування граматичних, фонетичних, мовленнєвих навичок (а серед них – «Професор Гіггінз. Англійська без акценту», «Лінгафонний курс англійської мови», «Longman Dictionary of Contemporary English», «Cаmbridge Dictionary», «Oxford Dictionary» та ін.). Працює лабораторія інформаційно-комунікаційних технологій, оснащена сучасним обладнанням, необхідним для проведення занять з використанням ІКТ, створені умови для самостійної роботи студентів у позаудиторний час, умови для роботи творчої лабораторії з метою випуску газети, організована робота гуртка англійської мови тощо. Оскільки для успішного опанування іноземною мовою важливе не лише оволодіння знаннями, а й вироблення умінь та доведення до автоматизму навичок, більшість перелічених вище засобів дають змогу студентові працювати в індивідуальному темпі та виступають у якості тренажера-репетитора, який враховує індивідуальні особливості кожного студента.
Особливе місце в процесі навчання іноземної мови засобами ІКТ посідають мультимедійні технології. Мультимедійні засоби подання навчального матеріалу можна віднести за функціями, які ними підтримуються, до засобів унаочнення нового покоління, які сприяють розвитку наочно-образного мислення; стимулюють увагу на етапі подання навчального матеріалу; сприяють активізації навчально-пізнавальної діяльності; створюють можливості для моделювання процесів і явищ; сприяють формуванню мотивації, збільшенню інтересу до навчання, створенню установки на ефективне навчання; дозволяють досить швидко й об’єктивно оцінити рівень засвоєння навчального матеріалу.
З цією метою викладачами ІМ розробляються мультимедійні комплекти та електронні посібники для вивчення курсів іноземної мови за професійним спрямуванням, практичного курсу іноземної мови, літератури та культури країни, мова якої вивчається. Електронний посібник ефективно сполучає в собі функції вчителя й підручника, довідково-інформаційного джерела й консультанта, тренажера й засобу контролю знань. На відміну від перших електронних видань, що переважно являли собою електронні копії друкованих посібників, сучасний мультимедійний засіб навчання враховує широкі комп’ютерні можливості представлення матеріалу. При цьому мультимедіа дозволяє працювати в діалоговому режимі з різнорідними даними (графікою текстом, звуком, відео) й об’єднує останні в одне ціле, гіпертекст – дозволяє швидко отримувати додаткову інформацію, що цікавить користувача.
Головна мета навчання ІМ – це комунікативна діяльність, тобто практичне володіння іноземною мовою. У цьому випадку мережа Інтернет є унікальним засобом, який надає можливість спілкування, наприклад, за допомогою електронної пошти або в режимі реального часу (online). Це листування зі студентами інших навчальних закладів (країн); участь у телекомунікаційних проектах; участь у різноманітних конкурсах і олімпіадах, текстових і голосових чатах; публікації творчих робіт студентів на освітніх і художніх сайтах тощо. При цьому створюється не імітація спілкування, а відбувається цікавий повноцінний діалог або навіть полілог.
Використання можливостей мережі Інтернет актуалізує поняття самостійної роботи студентів, наповнює його новим змістом. Так, ознайомлення студентів із сайтами, що пропонують онлайнове вивчення англійської мови, дозволяє задовольнити освітні потреби найактивніших учасників навчально-виховного процесу. Із цією метою студенти ознайомлюються зі змістом сайтів, наприклад, http://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/index.shtml – BBC Learning English, що пропонує фонетичні, граматичні, лексичні вправи, навчальні відео- та аудіоматеріали, новини англійською мовою, квізи та плани занять для викладачів; http://www.esl-lab.com/, що пропонує перевірити вміння сприймати на слух й містить квізи зі слухання для користувачів різних рівнів володіння навичками аудіювання. Сайт Language Directory містить гіперпосилання на онлайнові словники, газети, теле- та радіостанції й інші ресурси, корисні для тих, хто вивчає англійську мову; сайт ESL Galaxy пропонує безліч лексико-граматичних вправ для студентів, різні ігри для розвитку мовленнєвих навичок та розширення словника, матеріали для викладачів тощо. Близько 650 вправ на розвиток лексичних та граматичних вмінь, граматичні правила, тести, мовні ігри, кросворди знайдуть відвідувачі сайту http://www.englisch-hilfen.de/en/index.htm. Досвід використання Інтернет-ресурсів в процесі навчання англійської мови дозволяє припустити, що така форма організації навчання прискорює формування й розвиток навичок та вмінь студентів у продуктивних видах діяльності, підвищує мотивацію, інтерес до вивчення англійської мови, стимулює розвиток пізнавальної та творчої активності студентів.
Віднедавна нами розробляється сайт викладачів комісії іноземних мов, а це розширює можливості вивчення іноземної мови ще більше. Завдяки сайту з’явилася можливість дистанційного навчання – студенти в зручний для них час можуть ознайомитися з планами семінарів з методики навчання іноземної мови, проглянути конспекти лекцій, опрацювати необхідний розділ граматики, проглянути відеозапис пояснення викладачем граматичного правила, виконати граматичну вправу, прочитати текст, виконати творче завдання і навіть відправити домашнє завдання електронною поштою викладачу. Головною перевагою сайту викладачів комісії іноземних мов є не лише його інформаційна функція, а й комунікативна, адже сучасний сайт являє собою гіпертекстове комунікативно-мовне утворення, що перебуває в постійній динаміці та фіксує як процес, так і результати Інтернет-комунікації. Студентами та викладачами комісії створюються форуми на актуальні теми, і всі охочі можуть висловити свою думку іноземною мовою, прокоментувати матеріали, події, долучившись до інтерактивного діалогу. Це сприяє підвищенню мотивації щодо вивчення іноземної мови, дозволяє в природний спосіб застосовувати набуті знання.
Результати он-лайн опитування відвідувачів сайту свідчать на користь використання засобів Інтернет з метою навчання. Так, 77, 5% респондентів схвалюють ідею Інтернет-комунікації як засобу навчання, 22, 5 % опитаних хотіли би спробувати, прибічників лише традиційних форм і методів навчання не виявилося.
Тут же варто зазначити, що використання мережевих технологій та телекомунікацій надає доступ студентам до значного обсягу інформаційних ресурсів. Розгалужені пошукові можливості мережевих систем дають змогу оперативно знаходити потрібну інформацію, стимулюють активність студента в її пошуку. Це дає можливість змінити саму концепцію інформаційного забезпечення та здійснити принципово новий підхід до організації аудиторної та самостійної роботи студентів.
У подальшому нами планується відстеження ефективності навчання іноземної мови студентів із використанням ІКТ за критеріями:
1) якість знань з іноземної мови;
2) рівень розвитку мотиваційної сфери;
3) рівень розвитку пізнавальної активності, самостійності, творчих здібностей студентів;
4) оцінювання та самооцінювання ступеня задоволеності студентів організацією навчання за допомогою засобів інформаційно-комунікаційних технологій.
Підсумовуючи сказане, зазначмо, що використання інформаційно-комунікаційних технологій в процесі навчання іноземної мови в педагогічному коледжі значно розширює можливості викладача, спрямовує студентів на свідоме засвоєння знань; має на меті розвиток творчої спрямованості пізнавальної діяльності студентів, формування відповідних професійних і особистісних якостей, що, зрештою, призведе до суттєвої зміни статусу студента як свідомого й активного учасника навчально-виховного процесу, здатного визначити індивідуальну траєкторію в освітньому середовищі.

Література:
1. Байраківський А. І., Бойко Н. І. Особливості самостійної роботи студентів в умовах запровадження комп’ютерних технологій у навчальному процесі // Болонський процес: трансформація навчального процесу у технології навчання: Матеріали III міжнародної науково-методичної конференції ДУІКТ. – К., 2006. – С. 247-251.
2. Бойко Н. І. Форми та шляхи організації самостійної роботи студентів // Науковий вісник Ужгородського національного університету. – Ужгород, 2001. – С. 10-13.
3. Закон України «Про вищу освіту» // http://www.osvita.org.ua
4. Закон України «Про освіту» // http://www.osvita.org.ua
5. Закон України «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки» // http://zakon.rada.gov.ua
6. Карташова Л. Аналіз педагогічних умов використання програмно-методичних комплексів // http://lkartashova.at.ua
7. Національна доктрина розвитку освіти України в ХХІ столітті // http://www.mon.gov.ua/main.php?query=education/higher/education
8. Олійник Н. Ю. Інформаційно-комунікаційні технології у процесі підготовки майбутніх економістів // http://intkonf.org/category/arhiv/1-pyata-vseukrayinska-naukovo-praktichna-internet-konferentsiya-suchasna-nauka-v-merezhi-internet-26-28-lyutogo-2009-roku/pedagogika
9. Словникова стаття. Інформаційно-комунікаційні технології // http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%86%D0%A2
10. Шуневич Б. Дистанційний курс з англійської мови: його структура і програмне забезпечення // Проблеми сучасного підручника. Зб. наук. праць / Редкол. – К.: Педагогічна думка, 2003. – Вип. 4. – С. 209-214.

Категорія: Мої статті | Додав: Natalia (17.11.2009)
Переглядів: 6767 | Рейтинг: 3.2/4
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Copyright MyCorp © 2024