Євенко О.В., викладач іноземних мов вищої категорії, викладач-методист, голова циклової комісії іноземних мов Запорізького педагогічного коледжу
Пріоритетні напрямки розвитку освітніх інновацій у професійній підготовці майбутнього вчителя іноземної мови початкової школи у Запорізькому педагогічному коледжі
Підготовку майбутніх вчителів іноземної мови початкової школи у вищих навчальних закладах 1-2 рівня акредитації Південного регіону України було розпочато у 1994 році. Визнання на державному рівні доцільності запровадження іноземної мови у початковій школі з 2002 року актуалізувало проблему вдосконалення теоретичної бази і технологічного забезпечення підготовки вчителя початкових класів, зокрема вчителя іноземної мови початкової школи.
Доцільним є введення додаткової кваліфікації «Вчитель іноземної мови початкової школи» саме у педагогічних училищах, бо саме тут передбачена ґрунтовна підготовка вчителя початкових класів, вивчення психології та фізіології молодших школярів. Державна програма «Вчитель» наголошує на модернізації системи підготовки педагогічних працівників. Основними складовими удосконалення підготовки педагогічних кадрів виділено оновлення змісту і форм їх професійної діяльності, розробка концептуальних засад модернізації змісту підготовки вчителів з урахуванням вимог реформування системи освіти та тенденцій розвитку європейського освітнього простору, поліпшення культурологічної, мовної, психолого-педагогічної, методичної, практичної підготовки з усіх педагогічних спеціальностей та підготовки вчителів початкових класів до викладання іноземної мови у початковій школі.
Вчитель іноземної мови початкової школи повинен знати структуру і особливості іноземної мови, володіти базовими принципами і технологіями комунікативного навчання, знати вікову психологію учнів, сприймати навчання/вивчення іноземної мови як комплексний інтерактивний процес, співпрацювати з іншими вчителями початкової школи, використовувати наочні засоби навчання, вірші, пісні, ігри, іграшки, запроваджувати навчальні технології, які поєднують декілька видів роботи. Всьому цьому можуть навчити саме у вищих педагогічних закладах 1-2 рівня акредитації.
У Запорізькому педагогічному коледжі додаткову кваліфікацію «Вчитель ін. мови початкової школи» отримують студенти 8 навчальних груп. Студенти вивчають загальні гуманітарні, природничі, загальнопрофесійні, а також дисципліни предметної підготовки. Викладачами нашого коледжу розроблені Освітньо-кваліфікаційна характеристика і Освітньо-професійна програма підготовки вчителя іноземної мови початкової школи, Програма державного екзамену з додаткової кваліфікації, Програма практичної підготовки студентів і програмове забезпечення всіх предметів, які забезпечують мовну, лінгвістичну і методичну підготовку майбутніх вчителів іноземної мови, а саме практичного курсу ін. мови, методики навчання ін. мови, літератури і культури країни, мова якої вивчається. Але подібні питання повинні вирішуватись на державному рівні - вищі навчальні заклади 1-2 рівня акредитації як і середні загальноосвітні навчальні заклади мають бути забезпечені ефективними навчальними засобами, сконструйованими відповідно до потреб держави та згідно з сучасними педагогічними технологіями.
Вивчення іноземної мови потребує значних зусиль з боку студентів, систематичної праці.
Викладачі іноземних мов намагаються всіляко заохочувати діяльність студентів, переконуючи їх у необхідності свідомого засвоєння матеріалу, знань, які знадобляться їм у майбутньому, стимулюють їхню мотивацію, створюють ситуацію успіху. Це знижує психологічне навантаження, допомагає студентам подолати страх помилок, вільно долучатися до роботи, тобто створює необхідні умови для успішного засвоєння матеріалу.
Протягом другого і третього років навчання студенти проходять у базових школах міста різні види педагогічної практики. Це дає можливість підготувати спеціаліста, здатного до роботи вчителем іноземної мови у початковій школі, а також до виконання педагогічних функцій з дітьми молодших класів. Успішне виконання завдань практики залежить від теоретичної і методичної підготовки студентів до її проведення. Але на вивчення методики навчання іноземної мови відводиться всього 108 годин, з яких аудиторних лише 55. Ми дійшли висновку про необхідність створення максимальної системи методичної підготовки майбутніх вчителів іноземної мови початкових класів, яка поєднувала б наступні компоненти: використання різних форм організації навчальної діяльності6 традиційні (лекції, семінари, лабораторні й практичні заняття, самостійна та науково-дослідницька робота студентів) з нетрадиційними (методичний театр, участь у роботі методоб’єднань шкіл, самоосвіта тощо); включення активних методів навчання (дидактичні ігри та педагогічні імітації, аукціон методичних знань). Це створює умови для максимального розкриття творчого потенціалу студентів шляхом удосконалення мотивації навчання, його індивідуалізації, використання творчих методів, систематичного контролю підготовки студентів. Дуже добре, що за останні роки з’явилися на допомогу викладачам іноземних мов декілька навчальних посібників з теорії і практики формування методичної компетенції вчителя іноземної мови початкової школи.
Викладачі іноземних мов нашого коледжу використовують найсучасніші технології навчання, які засновані на особистісно орієнтованому навчанні: розвивальне, інтерактивне, креативне, комунікативне навчання. Комп'ютерні технології, інформаційні ресурси, послуги Інтернету дозволяють здійснити принципово новий підхід до навчання і виховання студентів. Більшість викладачів іноземних мов нашого коледжу і всі студенти 3-4 курсів груп з додатковою кваліфікацією «Вчитель ін. мови початкової школи» пройшли курси за програмою «Intel. Навчання для майбутнього», що дає змогу використовувати інформаційні технології з іноземної мови у таких напрямках:
По-перше, це комп’ютер як технічний засіб навчання. Ми використовуємо СД «Professor Higgins»- відомий курс для вдосконалення навичок вимови і граматичних навичок, СД «Лінгафонний курс» - для вдосконалення навичок говоріння. Сучасні електронні словники для розширення лексичного запасу, різні відеофільми. Крім того ми використовуємо комп’ютер для:
-тренінгу, що вимагає нових знань та вмінь;
-самоперевірки засвоєння лексики;
-контролю засвоєння знань і набутих навичок;
-творчої навчальної та наукової діяльності студентів.
Ми самі складаємо комп’ютерні тестові програми, що дає можливість швидко та одночасно у 5-6 студентів перевірити знання за допомогою тестів з виставленням балів комп’ютером.
Другий напрямок - це робота з мультимедійними програмами. У минулому навчальному році молоді викладачі англійської мови почали створення електронного посібника з практичного курсу іноземної мови для студентів третього курсу і розробили вже його першу частину з тем «Засоби масової інформації» та «Види мистецтва». Мета електронного посібника - надання студентам можливості працювати у зручному для них темпі у позанавчальний час, сприяючи таким чином індивідуалізації навчання. Електронний посібник оформлений як web-site і містить 4 розділи: театр, кіно, музика, мас-медіа. До кожного розділу пропонуються такі види роботи, як ознайомлення з лексикою, дискусійні питання, тексти для читання, вивчення діалогів, проходження тесту за вивченою темою. Можливість використання аудіовізуального формату сприяє ефективності засвоєння навчального матеріалу й підвищує мотивацію щодо вивчення англійської мови. Через два тижні цей посібник буде представлений на регіональній науковій конференції вищих навчальних закладів 1-2 рівня акредитації Південного регіону у педучилищі «Бет-Хана» у Дніпропетровську.
Поєднання традиційних засобів і видів роботи студентів з комп’ютерною підтримкою дає можливість максимально диференціювати та індивідуалізувати навчання, зробити процес навчання творчим, дослідницьким.
Особлива увага на заняттях з іноземної мови надається створенню атмосфери спілкування, комунікативного середовища, до організації групової, парної і індивідуальної роботи студентів.
Одним із нових перспективних засобів навчання іноземної мови останніми роками став мовний портфель, документ або точніше пакет документів, у якому кожен учень або студент може зібрати за певний період навчання і надати у систематичному вигляді свідоцтва своїх досягнень у вивченні іноземної мови, включаючи зразки самостійної мовленнєвої діяльності. Ми розробили «Мовний портфель студента Запорізького педагогічного коледжу». Він був розміщений на сайті журналу «Відкритий урок» у 2007 році. І вже другий навчальний рік ми пропонуємо його студентам груп з нашою додатковою кваліфікацією.
Певна увага приділяється роботі з обдарованими студентами. Не завжди це вдається зробити на занятті, але і різні форми поза навчальної роботи з такими студентами. Активними формами роботи з обдарованою молоддю з іноземних мов ми вважаємо брейн-ринги, рольові ігри, проектну роботу, випуск газети іноземною мовою, наукові дослідження, заняття дублера (коли фрагмент заняття проводить обраний викладачем студент із числа обдарованих), інтелектуальні паузи або хвилинка ерудита. Щороку у коледжі проводяться олімпіади з англійської мови, переможці якої представляють наш коледж на регіональній олімпіаді ,де отримують завжди призові місця. Вже декілька років працює гурток «Спілкуємось англійською», випускається газета англійською мовою, проводяться тижні іноземних мов.
Але поруч з певними досягненнями і успіхами у підготовці майбутніх вчителів іноземної мови початкової школи є і проблеми. Це:
- Відсутність галузевих освітньо-кваліфікаційної характеристики та освітньо-професійної програми підготовки вчителя іноземної мови початкової школи, а також типових програм для додаткової кваліфікації Вчитель іноземної мови початкової школи».
Кожен навчальний заклад розробляє своє програмове забезпечення даної додаткової кваліфікації.
- Відсутність єдиного підходу до розподілу годин на додаткову кваліфікацію з вибіркової частини навчального плану. Ми маємо підготувати висококваліфікованого вчителя іноземної мови, але кількість аудиторних годин, відведених на теоретичну і практичну підготовку майбутнього вчителя іноземної мови є недостатньою.
Деякі вищі педагогічні навчальні заклади 1-2 рівня акредитації Південного регіону, а можливо, й інших регіонів України поєднують іноземну мову як загальноосвітній предмет та іноземну мову (за професійним спрямуванням) з практичним курсом іноземної мови і починають фахову підготовку з першого курсу. У нашому коледжі - це різні предмети, і фахова підготовка починається з другого курсу.
Отже, для інтенсифікації підготовки вчителя початкових класів з додатковою кваліфікацією «Вчитель іноземної мови початкової школи» у вищих навчальних закладах 1-2 рівня акредитації було б доцільним:
- Створити галузеві ОКХ і ОПП, типові програми на загальнодержавному рівні для забезпечення якісної освіти майбутніх вчителів іноземної мови початкової школи, для регулювання та керування процесом навчання іноземної мови, для обґрунтування цілей, змісту, теоретичних засад, методів та способів навчання.
- Запровадити проведення Всеукраїнської Олімпіади з англійської мови серед студентів педучилищ цієї додаткової кваліфікації.
- Враховуючи, що студенти груп цієї додаткової кваліфікації орієнтовані на отримання повної вищої освіти, ввести у навчальні плани вивчення другої іноземної мови як важливого засобу міжкультурного спілкування. Чим більше мов знає людина, тим вона більш ерудована, тим вища у неї культура спілкування, тим більше можливості для досягнення високої і різнобічної освіти і , як наслідок, краща робота у майбутньому.
|