Дистанційні технології навчання іноземної мови
Гостєва Т.Л.
Запорізький педагогічний коледж
Однією з головних тенденцій розвитку освіти в Україні є створення якісно нової школи – школи життєтворчості й самореалізації особистості, в якій утверджується бажання і вміння навчатися впродовж життя. У багатьох нормативних документах наголошується, що одним із основних аспектів реформування освіти є впровадження в навчально-виховний процес сучасних педагогічних і науково-методичних досягнень, а одним із основних шляхів удосконалення змісту освіти є широке застосування інформаційно-комунікаційних технологій. Повсюдне поширення Інтернет- зв’язку сприяє розвитку й технологічній реалізації ідеї відкритої освіти, що дозволяє сучасному студенту – молодій людині нової соціальної формації – якнайповніше виявити в процесі навчання свої потенційні можливості. Інтернет, глобальний поліфункціональний ресурс, як освітня технологія виконує інтерактивну функцію, створюючи умови для забезпечення ефективної комунікації між студентом (слухачем) і викладачем (тьютором). У навчанні іноземної мови з огляду на комунікативну спрямованість цього процесу особливо привабливою є технологія Інтернет-спілкування. Ефективність віртуальної комунікації забезпечується тим, що дозволяє не лише передавати, а й формувати, уточнювати, розвивати інформацію, вести діа- та полілог, наближений до умов природного спілкування, і навіть встановлювати візуальний контакт та брати участь у роботі веб-конференцій іноземними мовами. Комунікаційний інструментарій, що дедалі ширше застосовується викладачами в процесі дистанційного навчання іноземних мов, включає електронне листування, форум, чат, відеоконференцію, блог тощо. Електронна пошта – це стандартний сервіс відкладеного зчитування (off-line), що забезпечує можливість передачі повідомлень. Електронною поштою можна надсилати не лише текстові повідомлення, але й документи, графіку, аудіо-, відеофайли, програми тощо. Після відправлення інформації, зазвичай у вигляді тексту, адресат може ознайомитися з нею, коли йому буде зручно. У навчальному процесі електронна пошта використовується як форма зворотного зв’язку частіше з метою інформування студента. Форум – найпоширеніша форма спілкування в дистанційному навчанні. Кожний форум присвячується будь-якій проблемі або темі. Модератор форуму стимулює дискусію питаннями, повідомленнями, новою цікавою інформацією. Програмне забезпечення форумів дозволяє приєднувати різні файли певного розміру. Кілька форумів можна об’єднати в один великий. Форум реалізує асинхронний вид спілкування, при якому тьютор або слухач пропонує проблему, яка обговорюється учасниками дискусії впродовж визначеного заздалегідь, але досить тривалого часу. Усі листи, надіслані на форум, зберігаються в базі даних середовища, що дозволяє слухачам і тьютору в будь-який час приєднатися до дискусії. Чат – спілкування користувачів мережі в режимі реального часу, засіб оперативного спілкування через Інтернет. Є кілька різновидів чатів: текстовий, голосовий, аудіо- та відеочат. Голосовий чат дозволяє спілкуватися за допомогою голосу, що під час вивчення іноземної мови є вельми важливим. В освітніх цілях за необхідності можна організувати спілкування в чатах з носіями мови. Це реальна можливість мовної практики, яка проводиться у рамках запропонованої для дискусії проблеми, спільної проектної діяльності та й просто для обміну інформацією. Відеоконференція – це конференція реального часу в режимі on-line. Викладач і студенти можуть бачити одне одного, використовувати наочний матеріал. Звичайно, така форма роботи ретельно планується, усі учасники конференції інформуються заздалегідь, ознайомлюються з планом її проведення, метою та завданнями, які організатор планує реалізувати. Особливо ефективною є відеоконференція між студентами паралельних курсів двох навчальних закладів, розташованих в різних містах. Це дуже економний, зручний спосіб організації іншомовного спілкування, де кожний учасник має можливість представити себе і свій навчальний заклад, не виходячи з аудиторії. Блог – це форма спілкування, яка нагадує форум, де право на публікацію належить одній особі чи групі людей. З процесі навчання іноземної мови блогова технологія може використовуватися для розміщення творів, есе, власних перекладів іноземною мовою, при цьому автор блогу дає можливість іншим студентам (викладачу) прочитати й прокоментувати розміщений матеріал. У студентів з’являється можливість обговорення й оцінки публікації, що сприяє розвитку навичок іншомовного спілкування. Описані вище форми Інтернет-комунікації під час вивчення іноземної мови є, звичайно, альтернативними, проте ефективними завдяки оперативному зворотному зв'язку між студентом і викладачем, що забезпечує психологічний комфорт та знімає комунікативний бар'єр (а це є передумовою успішного оволодіння мовою). Використання різноманітних форм спілкування в синхронному та в асинхронному режимах з метою навчання стає не просто педагогічною реальністю, а й перспективною прогресивною методикою, що відкриває нові можливості для студента й викладача.
|